Salam 1 Malaysia, Harap semua sihat sejahtera. Tujuan saya membina blog ini ialah ingin menyampaikan ilmu pengetahuan Bahasa Malaysia kepada murid-murid serta mengkongsikan ilmu dengan rakan-rakan. Murid-murid juga boleh mendapatkan latihan yang mudah melalui sini.

Rabu, 12 Oktober 2011

Teknik menulis karangan - Tahun 1


                 Teknik membuat karangan - Tahun 1 

  •  Isi penting dituliskan. 
  • Huraian tidak diperlukan. 
  • 6 hingga 10 isi atau ayat.

Tahun 1 = Keluarga saya
1. Keluarga saya terdiri daripada enam orang.
2. Mereka ialah ayah, ibu dan empat orang adik-beradik saya.
3. Ayah saya ialah seorang guru.
4. Badan ayah kurus tetapi sihat.
5. Ibu saya ialah suri rumahtangga.
6. Ibu saya sentiasa sibuk dengan kerja-kerja rumah dan menjaga adik-adik saya.
7. Tiga orang adik telah bersekolah.
8. Kami pergi sekolah dengan menaiki kereta ayah.
9. Ayah membawa kami pergi makan angin di luar bandar.
10. kami sentiasa gembira.

      Keluarga saya
       Keluarga saya terdiri daripada empat orang.Mereka ialah ayah, ibu dan empat orang adik-beradik saya.
     Ayah saya ialah seorang guru.Badan ayah kurus tetapi sihat. Ibu saya ialah suri rumahtangga. Ibu saya sentiasa sibuk dengan kerja-kerja rumah dan menjaga adik-adik saya.
        Tiga orang adik telah bersekolah.Kami pergi sekolah dengan menaiki kereta ayah.
        Ayah membawa kami pergi makan angin di luar bandar.kami sentiasa gembira.
             .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan