Salam 1 Malaysia, Harap semua sihat sejahtera. Tujuan saya membina blog ini ialah ingin menyampaikan ilmu pengetahuan Bahasa Malaysia kepada murid-murid serta mengkongsikan ilmu dengan rakan-rakan. Murid-murid juga boleh mendapatkan latihan yang mudah melalui sini.

Khamis, 29 September 2011

Konsep Pengajaran Dan Pembelajaran


Konsep Pengajaran
Pengajaran merupakan aktiviti atau proses yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran yang tertentu. Ia meliputi perkara-perkara seperti aktiviti perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian, yang bertujuan menyebar ilmu pengetahuan atau kemahiran kepada murid-murid dengan cara yang berkesan.

Konsep Pembelajaran
Pembelajaran merupakan proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Ia mempunyai beberapa peringkat yang diperolehi secara sistematik, bermula dari penerimaan rangsangan melalui organ deria, diikuti oleh pembentukan konsep dalam fikiran dan diakhiri dengan perubahan tingkah laku. Pembelajaran juga merupakan suatu proses yang berterusan. Proses pembelajaran akan berhenti apabila kehilangan motivasi atau motif pembelajaran yang sesuai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan